Kiedy polscy turyści rezerwują swoje wakacje?

Wyobraźmy sobie, że chcemy uruchomić promocyjną kampanię internetową w Polsce dla naszej destynacji turystycznej. Natychmiast pojawia się szereg pytań: w jakie dni najlepiej wyświetlać komunikaty promocyjne? W jakich godzinach komunikaty te powinny się pojawiać? Oraz z jak dużym wyprzedzeniem Polacy rezerwują swoje wakacje?

Polski Związek Organizatorów Turystyki (PZOT – www.pzot.pl) w oparciu o swój raport oraz dane MerlinX, daje odpowiedź na te pytania (Wszystkie zdjęcia oraz dane dot. tego postu pochodzą z tego źródła).

Zacznijmy od godziny rezerwacji. Bardzo interesujące wydają się być dwie informacje: około 50% Polaków rezerwuje swoje wakacje/urlop na mniej niż 30 dni przed wyjazdem. Należy zauważyć, że procent turystów bukujących wyjazdy w tzw. “last minute” spadł gwałtownie w latach 2016-2017.

Jednak należy przyjąć, że średnio okres co najmniej 2 miesięcy (66 dni) to okres między rezerwacją, a wyjazdem. Zważywszy na fakt, iż 50% podróżujących wybiera opcję “last minute”, łatwo oszacować, że istotny odsetek Polaków bukuje wakacje na 3-4 miesiące z góry.

Zakładam, że wszyscy mamy przekonanie (a przynajmniej ja miałem) o tym, że faworyzowanymi dniami rezerwacji wakacji jest sobota i niedziela: obraz jaki mamy przed oczyma jest szczęśliwa para, która wspólnie serfuje w Internecie, wybierając miejsce wyjazdu. Błąd! Spójrzmy na poniższy diagram. Jedynie 16% wakacji rezerwuje się pod koniec tygodnia, wszystkie pozostałe w ciągu tygodnia, a najpopularniejszym dniem jest poniedziałek.

Idziemy dalej i myślimy: OK, ludzie rezerwują wakacje w dni robocze, ale zapewne wieczorem, w domu, na kanapie przed telewizorem. Znowu się mylimy! Ludzie rezerwują wakacje w czasie pracy.

Godziny szczytu rezerwacji pokrywają się dokładnie z godzinami pracy, tj. od 11:00 do 17:00. Co ciekawe zjawisko to wydaje się rosnąć w siłę wraz z biegiem lat: spójrzmy tylko na stromość krzywej godzin wieczornych w latach 2012-2017.

 

Author: Gilberto Zangari

Istnieje możliwość przekazywania poprzedniego postu, ale proszę o zamieszczenie: OUTgoing POLAND, The Polish Outgoing Tourist Workshop