Polska turystyka religijna – 3

Nowe możliwości dla wielu krajów

W pierwszym poście poświęconym turystyce religijnej skupialiśmy się na wielkości zapotrzebowania, w drugim analizowaliśmy pośredników tego rynku, a tę krótką analizę podsumuję pewnymi obserwacjami dot. kierunków podróży pielgrzymów.

Aby zachować zwięzłość dyskusji, można zaobserwować, że:

  • Miejsca święte, z definicji chrześcijańskie, (Ziemia Święta oraz Rzym) są “oczywistym” wyborem pielgrzymów z Polski.
  • Miejsca apostolskie, wielkich świętych lub słynnych zjawisk (Lourdes, Asyż, Santiago de Compostela, Medjugorje, najnowsze, ale w rozkwicie), przyciągają konkretne grupy Chrześcijan oraz Polaków, ale wciąż pozostają w Europie lub w rejonie śródziemnomorskim.
  • A jeśli uwzględnimy podróże papieskie, lub ścieżki wielkich misjonarzy lub jeśli chcemy odkryć tradycje grup katolickich rozrzuconych na całym świecie, to zakres pielgrzymek rozszerza się na cały świat. To wydaje się być trendem nie do zatrzymania wśród Polaków podróżujących w wierze.

(Uwaga) Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej o związkach między kierunkami pielgrzymek, a ich motywacjami, lub po prostu poznać powody wyboru pewnych destynacji pielgrzymów na pierwszy rzut oka niezrozumiałych, zapraszamy do zapoznania się ze stroną www.ave.turystyka.pl /page_menu_pielgrzymki.html. Wyjaśnia ona jasno różne motywacje dot. pielgrzymek oraz pokrewnych destynacji. Tekst dostępny jest w języku polskim, niestety nie znalazłem odpowiednika po angielsku. Dzięki pomocy Google Translatora, lub podobnych narzędzi, można zapoznać się z treścią.

Zważywszy na powyższe brak jest ograniczeń co do destynacji pielgrzymów. W poniższej tabeli zestawiliśmy kraje uwzględnione w katalogach polskich touroperatorów tego segmentu rynku jako miejsca pielgrzymek.

Kontynent amerykański jest silnie obsadzony, szczególnie jeśli chodzi o Amerykę Łacińską. Azja, w tym Daleki Wschód, również notuje wysoką obecność wraz z Chinami, Koreą oraz Japonią. Z drugiej strony obecność Afryki wypada słabo biorąc pod uwagę zaledwie trzy kraje. Jeden z nich, Etiopia, powinien być niemalże obowiązkowym miejscem wizyty, ponieważ oferuje starożytną tradycję chrześcijańską.

Niestety nie mamy informacji odnośnie liczby odwiedzających różne destynacje, ale jeśli weźmiemy pod uwagę obecność powyższych krajów w katalogach TO jako przedstawiciela pielgrzymów, w takim wypadku warto zapoznać się z poniższym schematem.

Meksyk, i Matka Boża z Guadalupe, to absolutny faworyt jeśli chodzi o polskich pielgrzymów: blisko 40% touroperatorów posiada tę destynację w swojej ofercie.

Gruzja i Armenia, kraje o starożytnej tradycji chrześcijańskiej, często występujące jako miejsca docelowe, to kolejna pozycja, ale znacznie niżej w zestawieniu, po której z kolei znaleźć można inne kraje Ameryki Łacińskiej, wśród nich nieoczekiwanie znalazła się Japonia. Jednak należy zaznaczyć, że te ostatnie destynacje stanowią zaledwie ofertę mniej niż 15% katalogów.

Kolejne miejsca podróży notują wynik poniżej wartości dwucyfrowej.

Ceny tych podróży są istotne. Poniższy diagram jasno przedstawia stan rzeczy. Dla przykładu Meksyk, najpopularniejszy kraj poza Europą, kosztuje średnio ponad 2000 euro, USA to koszt niemalże dwukrotnie większy.

(Uwaga) Zebraliśmy oraz przeanalizowaliśmy dane z katalogów touroperatorów, mając za odniesienie najwyższą wskazaną wartość oraz minimalny czas trwania wyjazdu. Skoncentrowaliśmy się na określeniu kosztów jakie muszą ponieść pielgrzymi planujący wyjazdy międzykontynentalne. Ceny przedstawione na ilustracji to średnie cen za osobę w katalogach.
Wnioski jakie można wyciągnąć z trzech postów poświęconych polskiej turystyce religijnej:

  1. W porównaniu do łącznej wielkości polskiego rynku turystycznego, jest to segment o ograniczonych rozmiarach: około jeden milion podróży w roku, ale z istotnymi marżami wzrostu, nawet w krótkim okresie, dla destynacji europejskich oraz pozaeuropejskich.
  2. Około 70 touroperatorów pracuje w Polsce na tym rynku. Są oni rozmieszczeni na terytorium w proporcji do populacji, ponieważ zachowują bardzo bliski kontakt z propagatorami tych podróży.
  3. Powszechna opinia, że turystyka pielgrzymkowa to słaby rynek jest nieprawdziwa. Niektórzy podróżni mają ograniczony budżet, ale portfele wielu podróżnych rosną wraz ze wzrostem polskiej gospodarki.
  4. Turystyka religijna już nie ogranicza się tylko do zwiedzania tradycyjnych miejsc wiary chrześcijańskiej, ale obejmuje także nowe kraje z poza Europy oraz basenu Morza Śródziemnego. To oznacza większe środki finansowe dla podróżnych.
  5. Na tym rynku dostępne są także możliwości w zakresie destynacji nieeuropejskich, które niewiele mają wspólnego z polskimi pielgrzymami.

 

Author: Gilberto Zangari

Istnieje możliwość przekazywania poprzedniego postu, ale proszę o zamieszczenie: OUTgoing POLAND, The Polish Outgoing Tourist Workshop

Dodaj komentarz