Turystyka religijna w Polsce – 1

      Zapotrzebowanie

Jednym z najczęstszych stereotypów dotyczących polskiej turystyki jest obecność grupy turystów religijnych. Zdaniem wielu ekspertów ds. turystyki polska turystyka wyjazdowa bezpośrednio dotyczy pielgrzymów podróżujących do najpopularniejszych miejsc świętych.

W rzeczywistości tak nie jest. Kilka dni temu opublikowano wyniki ankiety dot. podróży w Polsce z roku 2017 (GUS – www.stat.gov.pl) i na tej podstawie można przeprowadzić ocenę tego segmentu rynku.

W zeszłym roku 933 tysięcy Polaków podróżowało ze względów religijnych, 718 tysięcy (77%) pozostało w kraju, a z kolei 215 tysięcy (23%) wyjechało za granicę.

Dynamika wzrostu była znacząca, co przedstawia poniższa tabela.

                                       Źródło: GUS

Liczby przedstawione w powyższej tabeli są istotne, ale biorąc pod uwagę polski rynek podróży ogółem, turystyka religijna stanowi niszę: udział w rynku wszystkich podróży religijnych wynosi 1,4%, a 1,6% dla podróży zagranicznych.

Od roku 2014 udział w rynku turystyki religijnej jest bardzo duży ze względu na wzrost popytu wewnętrznego (+141%), który doprowadził do wzrostu popytu globalnego. Podróże zagraniczne (patrz poniższy schemat) z kolei pozostały na równym poziomie.

 

Udział w rynku turystyki religijnej w Polsce w ramach całego zapotrzebowania turystyki polskiej 

                                                Źródło: GUS

Zważywszy, iż te wyniki uzyskano mając jako punkt odniesienia globalny rynek podróży Polaków, który wzrósł o 41% na przestrzeni 4 lat oraz “zaledwie” 31% dla podróży zagranicznych, wyniki są zdumiewające, co przedstawia poniższy wykres, co także podkreśla dynamikę głównych segmentów popytu od roku 2014 do 2017.

Tendencje w różnych segmentach rynku. Numery indeksowe. 2014 = 100

                                            Źródło: GUS

Powyższe liczby oraz wykresy wskazują, że rynek ten jest w dobrej formie zarówno w kwestii liczby turystów jak i dynamiki wzrostu.

Zagraniczne agencje turystyczne zajmujące się turystyką religijną mogą powiedzieć “bardzo interesujące informacje odnośnie polskich pielgrzymów, ale dlaczego mamy cieszyć się z ogromnego wzrostu polskiej turystyki religijnej, krajowej?”

A to dlatego, że najlepsze dopiero przed nami: spójrzmy na poniższy wykres. Przedstawia on wartość procentową podróży zagranicznych dla rynku podróży ogółem oraz turystyki religijnej.

Zapotrzebowanie w ramach turystyki ogółem oraz turystyki religijnej. Udział w rynku turystyki wyjazdowej

                                            Źródło: GUS

Do roku 2015 udział procentowy pielgrzymek zagranicznych przekraczał średnią rynku turystycznego: 35% względem 21%. Ogromny wzrost zapotrzebowania na podróże religijne w 2016 roku doprowadził do wartości 18%.

To nic zaskakującego: gdy nowi klienci wchodzą w  rynek turystyczny, wyruszają za granice kraju. To kolejny krok po przyzwyczajeniu się do podróży oraz prawdopodobnie do innych współpodróżnych. Dlatego nie bez powodu w roku 2017 wartości procentowe wzrosły o 5 punktów sięgając 23%.

W ciągu kilku lat udział podróżnych wyjazdowych zachęconych destynacjami religijnymi powróci do poziomu 30%: oznacza to, że wkrótce około 100 tysięcy nowych ludzi odwiedzi kraje zagraniczne ze względu na obecność miejsc świętych, a także inne mniej tradycyjne destynacje, ale o tym już w kolejnym poście.

Dodaj komentarz