Wycieczki zorganizowane sprzedane w Polsce: końcowy wynik za rok 2015-’16 oraz najlepsza „20-stka”.

W ciągu 2 tygodni zakończy się rok turystyczny List-2015-Paź-2016, a ostatnie dni sprzedaży wycieczek zorganizowanych z pewnością nie zmienią wyników zebranych przez ostatnie dwanaście miesięcy. W związku z tym przyjrzyjmy się bliżej trendom na rynku wakacji zorganizowanych w Polsce. Jak zwykle wykorzystamy informacje przekazane nam przez Polski Związek Organizatorów Turystyki (PZOT) w oparciu o dane Merlin X (Sabre).

Sprzedaż wycieczek zorganizowanych (tydzień po tygodniu) w porównaniu do tego samego okresu z zeszłego roku można podzielić na trzy okresy.

Tygodniowa sprzedaż w porównaniu do poprzedniego roku turystycznego

Zamówienia tygodniowe 15/16 vs. 14/15

slide2

 

  • Od tygodnia 42 do 46 2015r. – trend sprzedaży był pozytywny (niebieskie histogramy wskazują wyższe wartości niż linia żółta)
  • Od 47 tygodnia 2015r. do 26 tygodnia 2016r. sprzedaż była niższa w porównaniu do roku poprzedniego. Zmiana w nastawieniu Polaków do podróży turystycznych nie była przypadkowa. Zaczęło się bowiem od ataków terrorystycznych w ostatnich dniach 2015r. Post z maja uwypukla ten trend.
  • Ostatecznie od 27 tygodnia do dnia dzisiejszego sprzedaż utrzymuje się na wyższym poziomie w porównaniu do roku 2015.

Końcowy wynik sprzedaży wycieczek zorganizowanych został przedstawiony w następujący infograficzny sposób i pochodzi z raportu PZOT.

slide1

 

Końcowy wynik tego roku -3,3% analizujemy w relacji do środków transportu. Nieznaczny spadek światowej sprzedaży wycieczek zorganizowanych nie ma tak naprawdę znaczenia jeśli bierzemy pod uwagę fakt, że w poprzednich 2 latach rynek ten zanotował wzrost o ok. 25%. Dlatego można było oczekiwać takiego stanu rzeczy.

Wracając do wartości -3,3%, środki transportu wskazują na inny trend: loty tracą 5,18% podczas gdy autokar zyskuje 13,6%. Samochód jako środek transportu turystów zaliczył wzrost +6,5%.

Samolot pozostaje bezapelacyjnym liderem w zakresie podróży turystycznych przy udziale rynkowym 86,4%, dalej uplasowały się autokary (7%) oraz samochody (6,4%).

Spadek zainteresowania lotami można z łatwością wyjaśnić; wystarczy spojrzeć na poniższą tabelę. Przedstawia ona miejsce w rankingu najczęściej odwiedzanych krajów przez osoby wybierające wakacje zorganizowane. Zanim przeanalizujemy dane w poniższej tabeli warto zwrócić uwagę na cztery kwestie.

Ranking krajów ze względu na największą sprzedaż wycieczek zorganizowanych na rynku polskim.

Kilka tygodni. 2016r.

slide3

 

  • Po pierwsze, należy wziąć pod uwagę fakt, iż polski rynek wycieczek zorganizowanych stanowi między 25 a 30% rynku turystycznego. Prawdopodobnie najbogatszej części tego rynku.
  • Ranking krajów przedstawia dane łączne: uwzględnia sprzedaż z poprzednich tygodni począwszy od 42 tygodnia 2015r.
  • W drugim wersie tabeli znaleźć można numer tygodnia, w którym dane rankingowe zostały zbadane.
  • Raport PZOT uwzględnia jedynie pierwsze 20 krajów docelowych. Oznacza to, że jeśli nie przedstawimy rankingu danego kraju (np. Tanzanii po 13 tygodniu), miejsce docelowe spadnie poniżej miejsca 20-tego.

Chciałbym jeszcze podkreślić kilka kwestii pozostawiając czytelnikom (jeśli tacy istnieją…) możliwość odkrycia innych faktów w tym zakresie.

  • Grupa pierwszych 6 krajów docelowych jest dość stabilna: Hiszpania, Grecja, Bułgaria, Włochy, Egipt i Turcja. Zmienia się ich kolejność, ale zawsze wszystkie pozostają w czołówce.
  • Po kryzysie, i w następstwie ataków terrorystycznych, kraje islamskie wskazują nieznaczny trend zwyżkujący: w ostatnich tygodniach Tunezja ponownie weszła do tzw. „20-stki”. Turcja zyskała 2 pozycje, podobnie jak Maroko. Jedynie Egipt ma trudności z utrzymaniem mocnej pozycji.
  • Najlepsze wyniki osiągają trzy kraje: Albania, Chorwacja oraz Polska (tak, Polska dostała się do czołówki krajów zorganizowanej turystyki). Szczegóły dotyczące tych wyników zostaną przedstawione w innych postach.
  • Warto zauważyć, że w obliczu tych zawirowań w najlepszej „20-stce” znajduje się stabilna grupa 5 krajów dalekiego zasięgu: Kuba, Tajlandia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Wyspy Zielonego Przylądka oraz Republika Dominikany.

 

Autor: Gilberto Zangari

Zachęcam do informowania o poprzednich postach, ale proszę o uwzględnienie: OUTgoing POLAND, the Polish Tourist Workshop