Które kraje są odwiedzane przez Polaków? Oficjalne dane z 2015 roku

Główny Urząd Statystyczny (GUS) opublikował niedawno (źródło danych tutaj) oficjalne dane dotyczące podróży zagranicznych Polaków. Opublikowane informacje są niezwykle interesujące, szczegółowo opisują tę część turystyki, którą generują Polacy. Ostatecznie mamy dostęp do oficjalnych danych dotyczących najczęściej odwiedzanych krajów przez polskich turystów.

Podróże zagraniczne Polaków 2015. Jeden lub więcej noclegów za granicą

Slide2

Źródło: GUS

Niemcy to wciąż główne miejsce odwiedzane przez polskich podróżnych. Wyjazd do Niemiec stanowi ponad 20% łącznej liczby zagranicznych podróży Polaków. Włochy to kolejny kraj w rankingu, ale między tymi dwiema lokalizacjami istnieje ogromna przepaść. Półwysep ten odpowiada “zaledwie” 8% turystów, czyli mniej więcej tyle, co trzeciej pozycji na liście – Zjednoczonemu Królestwu (UK). Sytuacja zmienia się diametralnie jeśli przyjmiemy następujące 4 kategorie:

1 – Podróże biznesowe/delegacje

2 – Odwiedziny znajomych oraz krewnych (OZK)

3 – Wakacje/urlopy.

4 – Inne (pozostała grupa)

Poniższy diagram przedstawia podział tych kategorii.

Podróżne zagraniczne Polaków. Jeden lub więcej noclegów

1111

Źródło: GUS

Podróże wakacyjne stanowią 57% podróży za granicę, OZK, często powiązane z urlopem, to dość popularny powód wyjazdów: podziela go jedna trzecia podróżnych. Wyjazdy biznesowe/delegacje stanowią 7% wyjazdów zagranicznych.

Zacznijmy od podróży biznesowych/delegacji. Poniższa ilustracja potwierdza prym Niemiec. Daleko za nim na kolejnych miejscach uplasowały się Francja, Zjednoczone Królestwo oraz Republika Czeska.

Podróżne zagraniczne Polaków. Jeden lub więcej noclegów

Slide4

Źródło: GUS

Mamy tu do czynienia z powiązaniem rankingu krajów, miejsc docelowych podróży biznesowych/delegacji, z rankingiem krajów, które kupują produkty eksportowane oraz usługi. Jeśli weźmiemy pod uwagę poniższą tabelę, widzimy potwierdzenie naszej teorii.

Ranking najważniejszych krajów kupujących produkty oraz usługi eksportowane z Polski

Niemcy 25%
UK 6,3%
Republika Czeska 5,9%

Francja

5,6%
Włochy 4,6

Źródło: (http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/pol/)

Odwiedziny znajomych oraz krewnych (OZK) znajduje się na czele krajów będących miejscem docelowym emigrującej polskiej siły roboczej. Także w tym przypadku Niemcy to kraj numer jeden, dalej uplasowały się UK oraz Irlandia jako kraje atrakcyjne dla Polaków szukających pracy za granicą.

Wyjazdy zagraniczne Polaków w celu odwiedzin znajomych lub krewnych. Jeden lub więcej noclegów

Slide5

Źródło: GUS

Jak widzimy na ostatnim grafie OZK odgrywa bardzo ważną rolę w zakresie motywacji podróżujących Polaków do innych krajów, nawet jeśli nie zajmują czołowych pozycji w rankingu (patrz na przykład Holandia, Szwecja, Norwegia, itd.).

Przyjrzyjmy się wakacjom Polaków, którzy spędzają co najmniej jedną dobę za granicą. Najczęściej odwiedzanymi krajami są Włochy, Chorwacja oraz Grecja. “Inne miejsca docelowe”, które stanowią grupę krajów nie uwzględnionych na liście najważniejszych miejsc docelowych gromadzą ponad pół miliona podróży Polaków i stanowią czwarty wybór.

Wakacje za granicą Polaków. Jeden lub więcej noclegów

Slide3

Źródło: GUS

Oznacza to, że kraje azjatyckie, południowoamerykańskie oraz afrykańskie dzielą między sobą dużą liczbę podróży. Warto zakończyć ten post kompleksowym spojrzeniem na cztery powody podróży wg analizy kraj po kraju

Wyjazdy zagraniczne Polaków wg krajów oraz motywacji 2015

Slide1 - Copia

Źródło: GUS

Poprzednia ilustracja przedstawia w sposób wyraźny pierwsze trzy kraje docelowe Polaków; Niemcy, Włochy oraz UK zajmują swoje pozycje ze względu na fakt, iż przyciągają podróżnych z odmiennych powodów:

  • Niemcy są popularne w zakresie OZK (głównie) oraz podróży biznesowych/delegacji,
  • UK przyciąga podróżnych odwiedzających znajomych oraz krewnych
  • Włochy odwiedzane są przez osoby wybierające wakacje.

Autor: Gilberto Zangari

 Zachęcam do informowania o poprzednich postach, ale proszę o uwzględnienie: OUTgoing POLAND, the Polish Tourist Workshop